Gifted WINTER 2019 / 2020

9.50

Het tijdschrift over (hoog)begaafde kinderen

In het winternummer 2019 / 2020 van gifted@248, dat rond 21 december 2019 zal verschijnen, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Inhoud van Gifted@248 winter  2019 / 2020

Amber
Els en Dorien zijn getrouwd en hebben samen een dochtertje van drie, Amber. Amber is op veel vlakken een heel gewoon kind, maar op veel andere vlakken helemaal niet, aldus haar ouders, en bijgevolg zitten ze op een dag bij Tessa Kieboom.

Amber is vooral verbaal ontzettend sterk, stelt voortdurend de meest uiteenlopende vragen, onthoudt werkelijk alles en beschikt over een indrukwekkende woordenschat. Soms verwart ze bepaalde woorden nog weleens, wat vaak erg grappig is. Toen haar mama’s eens onderling in gesprek gingen terwijl Amber aan het woord was, zei ze: ‘Niet laten uitspreken is heel onbeleefd, waarom laten jullie mij mijn zin niet eerst afwikkelen?’ Een andere keer vroeg ze aan een van haar mama’s wat ‘vervelen’ betekent. Els gaf een zo goed mogelijke definitie, waarop Amber uitriep: ‘Dat is precies wat ik de hele dag op school doe!’
De volledige column van Tessa Kieboom is te lezen in het winternummer van gifted@248.

Hoe framing het nóg ingewikkelder maakt voor ouders van hoogbegaafde kinderen
Curlingouders of curlingmaatschappij…?!
Met grote regelmaat worden ouders in de media maar ook in de maatschappij weggezet als veeleisend, overbezorgd, perfectionistisch, kritisch, onbekwaam, hulpbehoevend, onbegrensd, tot aan het niveau dat diverse zorginstanties – al dan niet ongevraagd – zich ermee gaan bemoeien. Dat dit consequenties heeft voor ouders van hoogbegaafde kinderen, een heel specifieke doelgroep met heel specifieke behoeftes die bovendien vaak buiten de reguliere kaders liggen, moge duidelijk zijn. En hoewel er nu meer aandacht is voor hoogbegaafdheid, zowel maatschappelijk als binnen het onderwijs, wordt het er met deze nadrukkelijke framing zeker niet makkelijker op.

Ouders die moeilijkheden proberen weg te poetsen voor hun kinderen, zijn er in veel gradaties. Zo heb je ouders die naar de rechter stappen omdat hun kind niet de gewenste rol in de eindmusical kreeg – te lezen in het NRC-artikel ‘Hoe overleeft een kind van curlingouders in de echte wereld’3 – of ouders die zich bemoeien met de sinterklaasloting in de klas, of die bij de rechter een IQ-onderzoek willen afdwingen omdat hun kind een vmbo-advies kreeg. In de eerste twee gevallen zal men snel oordelen dat dat ‘belachelijk’ is (nog even afgezien van wat zo’n stap voor het kind zelf betekent), en de meeste mensen zullen in het derde geval op dezelfde wijze oordelen. Maar bezien vanuit hoogbegaafdheid én omdat we (in al die gevallen) lang niet het hele verhaal kennen, zou je je kunnen afvragen of die gang naar de rechter niet ook terecht geweest zou kunnen zijn.

Lees het hele artikel geschreven door Suzanne van Haaften in het winternummer van gifted@248.

Versnellen, of toch niet? Een moeilijke vraag bij pientere kleuters
Om potentieel (hoog)begaafde kinderen (IQ van 130 of meer) vroegtijdig te herkennen werd lange tijd gekeken naar oudere kinderen op de basisschool. Gelukkig is er inmiddels ook aandacht voor jonge begaafde kinderen. Vroegtijdig signaleren kan de kans verkleinen op problemen in een latere levensfase.

In geval van (hoog)begaafdheid krijgen school en ouders te maken met een aantal vragen: versnellen of niet, op welke kleuterleeftijd is dat eventueel raadzaam en hoe onderbouw je die beslissing dan?
Het lastige is dat je nooit zeker weet of versnellen bij deze kleuters het gewenste resultaat zal opleveren en of het de beste keuze is voor het kind.

Margriet Schouten (integratief kinder- en jeugdtherapeute) beschrijft in het artikel een casus van ouders in hun zoektocht naar wat hun kleuterdochter nodig heeft om op school te kunnen zijn wie ze is. De ouders vermoeden dat hun dochter hoogbegaafd is. Ze zien thuis een totaal ander kind dan op school. Wat kunnen zij doen voor hun dochter?

 

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en zijn er nog veel meer interessante artikelen en columns.

Uitverkocht

Beschrijving

Beschrijving

Het tijdschrift over (hoog)begaafde kinderen

In het winternummer 2019 / 2020 van gifted@248, dat rond 21 december 2019 zal verschijnen, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Inhoud van Gifted@248 winter 2019 / 2020

Amber
Els en Dorien zijn getrouwd en hebben samen een dochtertje van drie, Amber. Amber is op veel vlakken een heel gewoon kind, maar op veel andere vlakken helemaal niet, aldus haar ouders, en bijgevolg zitten ze op een dag bij Tessa Kieboom.

Amber is vooral verbaal ontzettend sterk, stelt voortdurend de meest uiteenlopende vragen, onthoudt werkelijk alles en beschikt over een indrukwekkende woordenschat. Soms verwart ze bepaalde woorden nog weleens, wat vaak erg grappig is. Toen haar mama’s eens onderling in gesprek gingen terwijl Amber aan het woord was, zei ze: ‘Niet laten uitspreken is heel onbeleefd, waarom laten jullie mij mijn zin niet eerst afwikkelen?’ Een andere keer vroeg ze aan een van haar mama’s wat ‘vervelen’ betekent. Els gaf een zo goed mogelijke definitie, waarop Amber uitriep: ‘Dat is precies wat ik de hele dag op school doe!’
De volledige column van Tessa Kieboom is te lezen in het winternummer van gifted@248.

Hoe framing het nóg ingewikkelder maakt voor ouders van hoogbegaafde kinderen
Curlingouders of curlingmaatschappij…?!
Met grote regelmaat worden ouders in de media maar ook in de maatschappij weggezet als veeleisend, overbezorgd, perfectionistisch, kritisch, onbekwaam, hulpbehoevend, onbegrensd, tot aan het niveau dat diverse zorginstanties – al dan niet ongevraagd – zich ermee gaan bemoeien. Dat dit consequenties heeft voor ouders van hoogbegaafde kinderen, een heel specifieke doelgroep met heel specifieke behoeftes die bovendien vaak buiten de reguliere kaders liggen, moge duidelijk zijn. En hoewel er nu meer aandacht is voor hoogbegaafdheid, zowel maatschappelijk als binnen het onderwijs, wordt het er met deze nadrukkelijke framing zeker niet makkelijker op.

Ouders die moeilijkheden proberen weg te poetsen voor hun kinderen, zijn er in veel gradaties. Zo heb je ouders die naar de rechter stappen omdat hun kind niet de gewenste rol in de eindmusical kreeg – te lezen in het NRC-artikel ‘Hoe overleeft een kind van curlingouders in de echte wereld’3 – of ouders die zich bemoeien met de sinterklaasloting in de klas, of die bij de rechter een IQ-onderzoek willen afdwingen omdat hun kind een vmbo-advies kreeg. In de eerste twee gevallen zal men snel oordelen dat dat ‘belachelijk’ is (nog even afgezien van wat zo’n stap voor het kind zelf betekent), en de meeste mensen zullen in het derde geval op dezelfde wijze oordelen. Maar bezien vanuit hoogbegaafdheid én omdat we (in al die gevallen) lang niet het hele verhaal kennen, zou je je kunnen afvragen of die gang naar de rechter niet ook terecht geweest zou kunnen zijn.

Lees het hele artikel geschreven door Suzanne van Haaften in het winternummer van gifted@248.

Versnellen, of toch niet? Een moeilijke vraag bij pientere kleuters
Om potentieel (hoog)begaafde kinderen (IQ van 130 of meer) vroegtijdig te herkennen werd lange tijd gekeken naar oudere kinderen op de basisschool. Gelukkig is er inmiddels ook aandacht voor jonge begaafde kinderen. Vroegtijdig signaleren kan de kans verkleinen op problemen in een latere levensfase.

In geval van (hoog)begaafdheid krijgen school en ouders te maken met een aantal vragen: versnellen of niet, op welke kleuterleeftijd is dat eventueel raadzaam en hoe onderbouw je die beslissing dan?
Het lastige is dat je nooit zeker weet of versnellen bij deze kleuters het gewenste resultaat zal opleveren en of het de beste keuze is voor het kind.

Margriet Schouten (integratief kinder- en jeugdtherapeute) beschrijft in het artikel een casus van ouders in hun zoektocht naar wat hun kleuterdochter nodig heeft om op school te kunnen zijn wie ze is. De ouders vermoeden dat hun dochter hoogbegaafd is. Ze zien thuis een totaal ander kind dan op school. Wat kunnen zij doen voor hun dochter?

 

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en zijn er nog veel meer interessante artikelen en columns.

Extra informatie

Extra informatie

Ondertitel:

Magazine over (hoog)begaafde kinderen

Editie:

Winter 2019 / 2020

Formaat:

(A4 formaat) 21 cm breed en 29,7 cm hoog

Pagina's:

Totaal: 40 pagina's (36 pagina's in 4 pagina's omslag)

Afwerking:

Full colour in met 2 nietjes gebonden in de rug

Doelgroep:

Voor ouders en professionals die met hoogbegaafde kinderen werken

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

In het lentenummer 2019 van gifted@248, dat rond 21 maart 2019 zal verschijnen, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Volledige inhoudsopgave

2 – Je kind helpen ontdekken wie hij is
6 – (Uitzonderlijk) hoogbegaafde uitvallers in het onderwijs
16 – Optimisme kun je leren!
18 – Column Rineke Derksen
19 – Gifted kids
29 – Column Tessa Kieboom
32 – Als je denkt te weten, stopt de verwondering
34 – Levenshoudingsgericht onderwijs in de klas
37 – Boekrecensies
38 – Slimme kleuters in hun kracht
40 – Hoogbegaafd, hooggevoelig en niet naar school willen…
44 – Met de hele klas een thema interessant maken

Andere suggesties…

Magazine Gifted@248

Categorieën