Gifted@248 LENTE 2025
€11.50
In het lentenummer van gifted@248, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.
(32 pagina’s inclusief omslag)
Signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong in de kinderopvang: hoe eerder, hoe beter?
Een ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen kan een voorloper zijn van (hoog)begaafdheid en vraagt om aangepaste begeleiding. Vroegtijdige signalering door pedagogische professionals is essentieel om onderpresteren, verveling en sociale of emotionele problemen te voorkomen. Dit vereist extra kennis en aandacht binnen de kinderopvang en het onderwijs. Een artikel van Roeline Bijl, Kim Smeets en Anouke Bakx
Citizen science voor kinderen
Vrijetijdsbesteding, zoals spelen en ontdekken, is cruciaal voor de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Het helpt hen vaardigheden te ontwikkelen, creativiteit te stimuleren en sociale interacties aan te gaan. Daarom is het de vraag of scholen meer aandacht moeten besteden aan spel en de relatie met leerprocessen. | door Ben Daeter
Overdracht, tegenoverdracht, projectie, spiegelen en triggers
Hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen ervaren de wereld intens, wat hen bijzonder maar ook kwetsbaar maakt. Hun gevoeligheid kan ouders onbewust uitdagen om naar hun eigen emoties en verleden te kijken. Dit biedt niet alleen kansen voor de ontwikkeling van het kind, maar ook voor de persoonlijke groei van de ouders. | door Margriet Schouten
gifted kids
In deze editie een interessant werkstuk over Farao’s geschreven door Jannie.
Wil je ook een werkstuk aanleveren voor gifted kids? Mail dan naar administatie@248media.nl
Uiteraard in dit nummer de column van Manda en nog meer interessante artikelen.
96 op voorraad
Beschrijving
Beschrijving
In het lentenummer (32 pag inclusief omslag) van gifted@248, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.
Signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong in de kinderopvang: hoe eerder, hoe beter?
Een ontwikkelingsvoorsprong wordt ook wel gezien als de voorloper van (hoog)begaafdheid. Deze term wordt doorgaans gebruikt voor kinderen tot ongeveer zes jaar die op een of meerdere ontwikkelgebieden voorlopen op hun leeftijdsgenoten. Vaak hebben kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong bepaalde kenmerken en eigenschappen, waaronder een grote woordenschat, brede interesses en een sterk geheugen. Door deze kenmerken en eigenschappen hebben deze kinderen meestal iets anders nodig dan hun leeftijdsgenoten om goed aan hun ontwikkelbehoeften tegemoet te komen en dat vraagt om aanpassingen. Om passende aanpassingen te kunnen doen in de kinderopvang of het onderwijs, is het van belang dat de ontwikkelingsvoorsprong en de ontwikkelbehoeften worden gesignaleerd door pedagogische professionals. Als je een kind met een ontwikkelingsvoorsprong niet (op tijd) signaleert, kan hij zich gaan aanpassen, last krijgen van verveling, gaan onderpresteren en kan hij mogelijk sociale of emotionele problemen ontwikkelen. Vroegsignalering vraagt iets van pedagogische professionals die met jonge kinderen werken.
Wil je meer weten? Lees dan het artikel van Roeline Bijl, Kim Smeets en Anouke Bakx
Citizen science voor kinderen
Bij vrijetijdsbesteding van kinderen denken we meestal aan buitenspelen, fietsen, met andere kinderen spelen, sporten, muziek maken, lezen, knutselen, gamen of ontdekkingen doen in de natuur. Spelen is niet alleen leuk, maar het is ook cruciaal voor de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling. Je kunt je daarom afvragen of er op school niet meer aandacht zou moeten zijn voor de waarde van het spel, ook in relatie met leerprocessen. Hoe dan ook, vrijetijdsbesteding speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen, omdat het hen helpt om vaardigheden te ontwikkelen, hun creativiteit te stimuleren en sociale interacties aan te gaan. | door Ben Daeter
Overdracht, tegenoverdracht, projectie, spiegelen en triggers
Hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen hebben een unieke set eigenschappen die zowel verrijkend als uitdagend kunnen zijn. Ze voelen intens, denken diep en reageren vaak sterk op de wereld om hen heen. Dit maakt hen bijzonder, maar ook kwetsbaar. Ouders die zelf gevoeligheden of onverwerkte emoties uit hun eigen jeugd met zich meedragen, kunnen merken dat hun kinderen hen op onbewust niveau uitdagen om naar hun eigen binnenwereld te kijken. Het opvoeden van deze kinderen biedt niet alleen kansen voor de ontwikkeling van het kind, maar ook voor persoonlijke groei en ontwikkeling van de ouders. In dit artikel legt Margriet Schouten uit wat de termen overdracht, tegenoverdracht, projectie, spiegelen en triggers inhouden.
gifted kids
In deze editie een interessant werkstuk over Farao’s geschreven door Jannie.
Wil je ook een werkstuk aanleveren voor gifted kids? Mail dan naar administatie@248media.nl
Uiteraard in dit nummer de column van Manda en nog meer interessante artikelen.