Gifted@248 HERFST 2025

11.50

Herfstnummer van gifted@248
In deze editie lees je weer inspirerende en herkenbare verhalen over (hoog)begaafdheid.

  • Op heldenreis in het onderwijs
    Een moeder vertelt over de worsteling van haar hoogbegaafde zoon in het reguliere onderwijs. Een herkenbaar verhaal voor veel ouders en professionals.
  • Trauma in het lichaam
    Margriet Schouten legt uit hoe trauma zich vastzet in het lichaam van (hoog)begaafde kinderen, en hoe Somatic Experiencing en familieopstellingen kunnen helpen.
  • Prenatale invloeden op hersenontwikkeling
    Ben Daeter onderzoekt hoe vroege omstandigheden het gedrag en de ontwikkeling van kinderen beïnvloeden.
  • gifted kids
    Een bijzonder werkstuk over de Titanic door Marcel, meer interessante artikelen én natuurlijk de column van Manda.

44 op voorraad

Beschrijving

Beschrijving

In het herfstnummer 2025 van gifted@248, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Op heldenreis in het onderwijs
Als Anna haar zoon Benjamin op de eerste schooldag van groep 3 naar school brengt, heeft ze geen idee dat dit het begin is van een lange en pijnlijke reis. Benjamin, altijd nieuwsgierig en vol energie, verliest na een paar weken al zijn motivatie. Elke dag huilt hij dat hij niet naar school wil. ‘Ik leer niks nieuws,’ zegt hij tegen zijn moeder. Anna weet dat Benjamin anders is dan andere kinderen, maar het onderwijssysteem lijkt niet ontworpen te zijn voor een kind als hij. Ondanks gesprekken met de school blijft de situatie verslechteren en komt Benjamin thuis te zitten. Anna voelt dat ze iets moet doen, maar ze weet niet waar te beginnen. Hier volgt een verhaal dat vele ouders en onderwijsprofessionals bekend voorkomt: de reis om passend onderwijs te vinden voor een hoogbegaafd kind.

Lees het hele artikel van Fleur Terpstra in het herfstnummer van gifted@248

Trauma in het lichaam
Margriet Schouten werkt in haar praktijk met kinderen en jongeren die vastlopen in hun gedrag, thuis of op school. Vaak zijn het hooggevoelige of hoogbegaafde kinderen – kinderen die veel zien, voelen en intens beleven. Ze zijn meestal creatief, slim, gevoelig, opmerkzaam – maar tegelijk ook snel overprikkeld, angstig, explosief of juist teruggetrokken. Soms lijken ze ‘aanwezig, maar toch afwezig’. En ondanks hun talenten en potentieel komen ze niet goed tot ontwikkeling.
In dit artikel legt Margriet uit wat trauma met het lichaam doet – al vanaf de zwangerschap – en hoe Somatic Experiencing (SE) en familieopstellingen helpen om vastzittende spanning uit trauma los te laten, zodat kinderen weer kunnen groeien en bloeien. Wanneer ga je kijken of Somatic Experiencing passend is voor de hulpvraag waarmee het hoogbegaafde kind/puber komt?

 

Prenatale invloeden en de ontwikkeling van de hersenen
Kinderen kunnen heel verschillend gedrag vertonen. We zien agressieve, angstige, hyperactieve, impulsieve, opstandige of juist te rustige kinderen, of kinderen met verminderde cognitieve prestaties. Veel van dit gedrag kan worden verklaard door de omstandigheden waarin het kind leeft of heeft geleefd. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met gezinsomstandigheden, gebrek aan stabiliteit, gezinsstructuur, sociaal-economische status, de buurt, de omgeving, het opleidingsniveau van de ouders, de schoolomgeving, culturele en maatschappelijke verwachtingen, en de fysieke en mentale gezondheid.
Lees het artikel geschreven door Ben Daeter in het herfstnummer van gifted@248

gifted kids
In deze editie een interessant werkstuk over De Titanic geschreven door Marcel.

Uiteraard in dit nummer nog meer artikelen en de column van Manda

Andere suggesties…

Magazine Gifted@248

Categorieën