Gifted@248 LENTE 2020

9.50

In het lentenummer van gifted@248 komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafde kinderen.

Allemaal zeggen ze dwaze dingen
Toch kan je HB-kind ook van minder slimme mensen iets leren
Een hoogbegaafd kind krijgt vroeg of laat te maken met een volwassene die niet op hetzelfde denkniveau zit als hij. Een leerkracht bijvoorbeeld, die geen antwoord heeft op de vragen die hij stelt. Of een hulpverlener, die – vindt het kind – met domme opmerkingen komt. Voor je het weet sluit het kind zich af van andere mensen, omdat hij vindt dat hij van hen niets te leren heeft. Daarmee blokkeert hij echter een belangrijk aspect van zijn vorming: de interactie en reflectie-fase.

Interview met Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx door Marrigje de Bok

Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx, compagnons en goede vrienden, zijn in Nederland onder meer bekend vanwege het zijnsluik, de hoogbegaafdheidsmatrix en hun boek Meer dan intelligent. Ze wonnen bovendien beiden de Mensa Award. Samen bestieren zij hun advies- en begeleidingscentrum Exentra, waarmee ze de kennis over hoogbegaafdheid als een olievlek laten uitvloeien, in Vlaanderen én in Nederland.
Een gesprek over hun missie en visie, het onderwijs aan hoogbegaafden en hun persoonlijke motivatie in dit vak.

Lees het volledige interview in het lentenummer van gifted@248.

Werken aan de relatie tussen school en ouders – Een kwestie van vertrouwen

Onlangs kreeg Suzanne van Haaften een mooie opdracht van een school: ‘Wij ervaren regelmatig dat ouders van hoogbegaafde kinderen er moeite mee hebben om de leerkracht en zijn aanpak te vertrouwen. Wil jij hiermee met ons aan het werk zodat we daar beter mee om kunnen gaan?’
Het siert de school dat ze dit thema in alle oprechtheid aan willen gaan, en het is misschien geen toeval dat het om een particuliere school gaat, waar vaak die hoogbegaafde kinderen terechtkomen die eerder in het reguliere, bekostigde onderwijs vastliepen. Waar ook de bereidheid en de mogelijkheid tot het verzorgen van maatwerk soms groter zijn en men eerder bereid is om out of the box oplossingen te bedenken. Waar geen bestuur boven hangt dat de geldkraan allang heeft dichtgedraaid zodat er voor dit soort begeleiding tot in de verre toekomst geen budget is. Terwijl vertrouwen juist het fundament is bij de organisatie van passend onderwijs voor deze specifieke doelgroep, die dat keihard nodig heeft. Zonder vertrouwen kan iets wat zo gevoelig ligt als het welzijn van een kind makkelijk gaan broeien en escaleren. Het is iets wat niet vanzelfsprekend aanwezig is, maar wat verzorgd moet worden.
Wat is er nu nodig om vertrouwen te kunnen hebben in de ander? Welke aspecten spelen daarbij een rol?

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en zijn er nog veel meer interessante artikelen en columns.

Uitverkocht

Categorie:

Beschrijving

Beschrijving

In het lentenummer van gifted@248, dat rond 21 maart 2020 verscheen, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafde kinderen.

Een hoogbegaafd kind krijgt vroeg of laat te maken met een volwassene die niet op hetzelfde denkniveau zit als hij. Een leerkracht bijvoorbeeld, die geen antwoord heeft op de vragen die hij stelt. Of een hulpverlener, die – vindt het kind – met domme opmerkingen komt. Voor je het weet sluit het kind zich af van andere mensen, omdat hij vindt dat hij van hen niets te leren heeft. Daarmee blokkeert hij echter een belangrijk aspect van zijn vorming: de interactie en reflectie-fase.

Lees het hele artikel geschreven door Gerarda van der Veen in het lentenummer van gifted@248.

Interview met Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx door Marrigje de Bok
Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx, compagnons en goede vrienden, zijn in Nederland onder meer bekend vanwege het zijnsluik, de hoogbegaafdheidsmatrix en hun boek Meer dan intelligent. Ze wonnen bovendien beiden de Mensa Award. Samen bestieren zij hun advies- en begeleidingscentrum Exentra, waarmee ze de kennis over hoogbegaafdheid als een olievlek laten uitvloeien, in Vlaanderen én in Nederland.
Een gesprek over hun missie en visie, het onderwijs aan hoogbegaafden en hun persoonlijke motivatie in dit vak.

Werken aan de relatie tussen school en ouders – Een kwestie van vertrouwen
Onlangs kreeg Suzanne van Haaften een mooie opdracht van een school: ‘Wij ervaren regelmatig dat ouders van hoogbegaafde kinderen er moeite mee hebben om de leerkracht en zijn aanpak te vertrouwen. Wil jij hiermee met ons aan het werk zodat we daar beter mee om kunnen gaan?’
Het siert de school dat ze dit thema in alle oprechtheid aan willen gaan, en het is misschien geen toeval dat het om een particuliere school gaat, waar vaak die hoogbegaafde kinderen terechtkomen die eerder in het reguliere, bekostigde onderwijs vastliepen. Waar ook de bereidheid en de mogelijkheid tot het verzorgen van maatwerk soms groter zijn en men eerder bereid is om out of the box oplossingen te bedenken. Waar geen bestuur boven hangt dat de geldkraan allang heeft dichtgedraaid zodat er voor dit soort begeleiding tot in de verre toekomst geen budget is. Terwijl vertrouwen juist het fundament is bij de organisatie van passend onderwijs voor deze specifieke doelgroep, die dat keihard nodig heeft. Zonder vertrouwen kan iets wat zo gevoelig ligt als het welzijn van een kind makkelijk gaan broeien en escaleren. Het is iets wat niet vanzelfsprekend aanwezig is, maar wat verzorgd moet worden.
Wat is er nu nodig om vertrouwen te kunnen hebben in de ander? Welke aspecten spelen daarbij een rol?

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en zijn er nog veel meer interessante artikelen en columns.

Referentie bij artikel 'Vooroordelen rondom hoogbegaafde leerlingen.

Referentie bij artikel 'Vooroordelen rondom hoogbegaafde leerlingen.

Referenties – Lentenummer 2020 hoort bij het artikel van pagina 34 ‘Vooroordelen rondom hoogbegaafde leerlingen: invloedrijk, maar gelukkig omkeerbaar’

Referenties

Assouline, S. G., Colangelo, N., VanTassel-Baska, J., & Lupkowski-Shoplik, A. (2015). A nation empowered: Evidence trumps the excuses holding back America’s brightest students. Iowa City, IA: Connie Belin and Jacqueline N. Blank International Center for Gifted Education and Talent Development.

Bailey, C. L. (2011). An examination of the relationships between ego development, Dabrowski’s theory of positive disintegration, and the behavioral characteristics of gifted adolescents. Gifted Child Quarterly55, 208–222.

Baudson, T. G., & Preckel, F. (2013). Teachers’ implicit personality theories about the gifted: An experimental approach. School Psychology Quarterly28, 37–46.

Baudson, T. G., & Preckel, F. (2016). Teachers’ conceptions of gifted and average-ability students on achievement-relevant dimensions. Gifted Child Quarterly60, 212-225.

Carrington, N. G., & Bailey, S. T. (2000). How do pre-service teachers view gifted students? Evidence from a NSW study. Australasian Journal of Gifted Education9, 18–22

Cross, T. (2005). The social and emotional lives of gifted kids: Understanding and guiding their development. Waco, TX: Prufrock Press.

Dai D.Y. (2016) Envisioning a new century of gifted education. In D. Ambrose, & R. J. Sternberg (Eds.) Giftedness and Talent in the 21st Century: Advances in Creativity and Giftednessvol 10 (pp. 45-63). Rotterdam: SensePublishers

Grigorenko, E. L. (2011). Recent research in the field of giftedness: The field in 30 minutes or less. Online Educational Research Journal. Opgevraagd via: http://www.oerj.org

Lassig, C. J. (2015). Teachers’ attitudes towards the gifted: The importance of professional development and school culture. Australasian Journal of Gifted Education, 24, 6–16.

Manning, S. (2006). Recognizing Gifted Students: A Practical Guide for Teachers. Kappa Delta Pi Record42, 64–68.

Martin, L., Burns, R., & Schonlau, M. (2009). Mental disorders among gifted and nongifted youth: A selected review of the epidemiologic literature. Gifted Child Quarterly54, 31–41.

Matheis, S., Kronborg, L., Schmitt, M., & Preckel, F. (2018) Threat or challenge? Teacher beliefs about gifted students and their relationship to teacher motivation. Gifted and Talented International32, 134-160.

Moon, S. M. (2009). Myth 15: High-ability students don’t face problems and challenges. Gifted Child Quarterly53, 274–276.

Neihart, M. (1999). The impact of giftedness on psychological well-being. What does the empirical literature say? Roeper Review22, 10–17.

Ozcan, D. (2016). Predictions and attitudes towards giftedness and giftedness education. International Journal of Educational Sciences15, 126-133.

Persson, R. S. (1998). Paragons of virtue: Teachers’ conceptual understanding of high ability in an egalitarian school system. High Ability Studies9, 181–196.

Peterson, J. S. (2011). Giftedness: The asset-vulnerability paradox. In R. J. R. Levesque (Ed.), Encyclopedia of adolescence (Vol. 2, pp. 1171–1180). New York, NY: Springer.

Preckel, F., Baudson, T. G., Krolak-Schwerdt, S., & Glock, S. (2015). Gifted and maladjusted? Implicit attitudes and automatic associations related to gifted children. American Educational Research Journal52, 1160–1184.

Rudasill, K., Foust, R. C., & Callahan, C. M. (2007). The Social Coping Questionnaire: An examination of its structure with an American sample of gifted adolescents. Journal for the Education of the Gifted30, 353–371.

Steenbergen-Hu, S., Makel, M. C., & Olszewski-Kubilius, P. (2016). What one hundred years of research says about the effects of ability grouping and acceleration on K–12 students’ academic achievement. Review of Educational Research86, 849–899. doi:10.3102/0034654316675417

Vaivre-Douret, L. (2011). Developmental and cognitive characteristics of ‘‘high-level potentialities’’ (highly gifted) children. International Journal of Pediatrics2011, 1–14.

Zeidner, M., & Shani-Zinovich, I. (2011). Do academically gifted and nongifted students differ on the big-five and adaptive status? Some recent data and conclusions. Personality and Individual Differences51, 566–570.

X